Knäkontrollsutbildning

I samarbete med RF-SISU kan vi nu presentera vår knäkontrollsutbildning!

Datum för nästa tillfälle 3 mars

Skadeförebyggande träning

Varje vecka tar vi emot ungdomar med skador i knän, fötter och ljumskar som hade kunnat förebyggas med rätt träning. Nu vill vi hjälpa er förening med uppstart av den förebyggande träningen för att minska den typen av skador. 

Vilka kan vi hjälpa? 

Vi vänder oss i fösta hand till ledare för ungdomar i åldrarna 10-20 år. Alla idrotter är välkomna.

Vad gör vi? 

Utbildningen finns i tre steg. Steg Ett är en workshop gemensamt för alla ledare i olika idrotter där vi utbildar i knäkontroll med praktiska moment och grundläggande tester. 

Steg Två och Tre är en mer specifik utbildning av enskilt lag eller en enskild idrottare. Vi kommer ut till er för analys av nulägen och behov av specifik träning. 

Innehåll

Första steget innehåller grundläggande teori och forskning kring knäkontroll och skadeförebyggande träning. Praktisk genomgång av olika övningar och pedagogiska verktyg i din ledarroll. 

Ska vi komma till er? 

Vi har också skapat en utbildning som vi gör på plats hos er. Alla ungdomarna i laget är med på utbildningen. Vi testar hur bra knäkontroll de har i dagsläget och sen går vi igenom vilka övningar ni ska träna på. Sen kommer vi tillbaka tre månader senare och gör om testerna för att mäta förbättringen. 

Kontakta gunilla@klemmingidrottsrehab.se för mer info

Individuella knäkontrollstester

Detta lämpar sig för idrottare med höga krav på snabba vändningar och stor belastning på knäna, tex bollsporter. 

Vi gör ett fullskaligt knäkontrollstest med en rad välkända och effektiva tester för identifiera svagheter som kan avslöja en ökad risk att dra på sig skador i knä, höft och fot. Vill du satsa på din idrott och göra det du kan för att slippa ha skadeperioder är det detta du ska göra. 

Testet är utformat av våra fysioterapeuter som behandlar knäskador och har sett vilka svagheter som orsakat skadan.  

Tidsåtgång: 45 minuter. 

Pris 795 kr

Förberedelser inför besöket. 

  • Vänligen anländ 15 minuter innan din testtid ombytt och redo. Vi släpper in dig i gymet för att värma upp. 
  • För bästa resultat, undvik att genomföra intensiva träningspass inom 48 timmar före testet och kom väl utvilad. 
  • Ta med kläder och skor som du är bekväm i och van vid. Kortärmat och kortbyxor är att föredra. 
  • Det finns faciliteter för ombyte och dusch på plats.
Vill du veta mer hur vi kan hjälpa ditt lag/förening?

Välkommen att höra av dig!